רישום משכנתא בטאבו ללא עו"ד איננו הליך פשוט, הוא כרוך בזמן ובבירוקרטיה רבה אולם הוא אכן אפשרי
רישום משכנתא בטאבו לבד מה חשוב לדעת
אז מהם המסמכים שנדרשים לצורך רישום משכנתא ללא עו"ד
-
שטר משכנתא בשלושה עותקים ללא תיקונים או מחיקות-
השטר יוגש כאשר הוא חתום בחתימות ידניות של הצדדים לשטר (בעל המשכנתה והממשכן). כאשר אתם נוטלים משכנתא מי שמנפיק את שטרי המשכנתא בעבורכם הוא הבנק למשכנתאות שממנו נלקחה המשכנתא
- אם הזכות שאותה מבקשים למשכן כבר כפופה למשכנתה לטובת בעל משכנתה אחר, עליכם לצרף את הסכמת בעל המשכנתה הרשום לרישום המשכנתה הנוכחי.
מסמכים נוספים בהתאם לנסיבות כמו לדוגמא:
- כאשר הבקשה או מסמכים מצורפים לה חתומים על ידי מיופה כוח
עליכם לצרף ייפוי כוח מאומת כדין. - כאשר המקרקעין נמצאים בהליכי הסדר
עליכם לצרף אישור פקיד ההסדר לרישום המשכנתה. עליכם לוודא שהרישום יתבצע בתוך פרק הזמן שנקבע באישור. כאשר הנכס רשום בפנקס הבתים המשותפים, אין צורך באישור. - כאשר צד לעסקה הוא תאגיד יש לצרף
-
- תעודת רישום תאגיד.
- פרוטוקול או החלטה בכתב של התאגיד המעידים על ההחלטה לבצע את העסקה המבוקשת.
- אישור נדרש בהתאם לתקנה 10 לתקנות יכול להינתן באחת מהדרכים כדלהלן:
- ניתן להסתפק בחתימת עורך דין (כל עורך דין) על הנוסח הקבוע בשטר בהתאם לתקנה 10 לתקנות המקרקעין (ניהול ורישום), תשע"ב-2011.
- לחילופין, ניתן לצרף אישור כי התאגיד קיים, כי הוא כשיר לבצע את העסקה/ות המבוקשת/ות, וכי החלטת התאגיד מיום ______ (יש למלא תאריך) התקבלה כדין. האישור יכול להינתן על ידי כל עורך דין או רואה החשבון של החברה, וזאת על גבי ההחלטה/הפרוטוקול או במסמך נפרד.
- במקרה בו ייפוי הכח כולל אישור נוטריון בהתאם לתקנה 3 לתקנות הנוטריונים, תשל"ז -1977, כי מי שחתם על ייפוי הכח רשאי לחתום בשם התאגיד, אין צורך לצרף את הפרוטוקול/ההחלטה של התאגיד.
- אישור עורך דין (כל עורך דין) או רואה החשבון של החברה מי הם הגורמים שהוסמכו לחתום בשם התאגיד כאמור. האישור יכול להינתן בנפרד או על גבי ההחלטה או הפרוטוקול.
- אם חלפה שנה מאז נערך הפרוטוקול, יש לצרף אישור בכתב של עורך דין או רואה חשבון המאשר כי התאגיד עדיין קיים ובהתאם לתזכיר ולתקנון התאגיד, רשאי התאגיד לבצע את הפעולה המבוקשת וכי הגורמים המפורטים בפרוטוקול עדיין מוסמכים לפעול ולחתום בשם התאגיד.
- כאשר צד לעסקה הוא תאגיד זר
עליכם לצרף את כל המסמכים המפורטים לעניין תאגיד, וכן אישור עורך דין ישראלי הבקיא בדיני המדינה שהתאגיד רשום בה, כי התאגיד כשיר לבצע את הפעולה לפי אותם דינים. - כאשר הזכות כפופה להערת אזהרה לטובת מי שאינו צד לעסקה
עליכם לצרף הסכמת הזכאי על פי הערת האזהרה או צו בית משפט. - כאשר קטין או חסוי הוא צד לעסקה
עליכם לצרף אישור של בית המשפט או בית דין דתי, לפי העניין. - כאשר מנהל עיזבון הוא צד לעסקה
עליכם לצרף אישור של בית המשפט או בית דין דתי, לפי העניין. - כאשר הזכות כפופה להערה על הגבלת כשרות
עליכם לצרף אישור של בית המשפט לביצוע העסקה. - כאשר הממשכן הינו בעל זכות שכירות ובחוזה השכירות קיים תנאי המגביל את רישום המשכנתא
עליכם לצרף לבקשה את הסכמת המשכיר. - כאשר לא רשום מספר זיהוי לצד שם בעל/י הזכות בפנקסי המקרקעין או שפרטי הזיהוי אינם תואמים את הרישום בפנקסי המקרקעין
עליכם לצרף:- הוכחות שונות – מסמכים מקוריים כגון: תעודת רישום או קושאן, שטר מכר או שטר חכירה, אישורי מיסים ישנים או הוכחות מאת רשויות הפועלות על פי דין שיש בהן כדי לקשור בין מי שטוען לזכות לבין בעל הזכות הרשומה.
- תצהירים מפורטים של מי שטוען לזכות ושל אדם נוסף. התצהירים ייעשו ויאומתו כאמור בסעיף 15 לפקודת הראיות (נוסח חדש), תשל"א-1971. על התצהירים להיות מפורטים ולכלול את מקור ההיכרות והידיעה על בעל הזכות בנכס.
- מסמכים נוספים בהתאם לנסיבות, להנחת דעתו של הרשם.
- כאשר נדרשת הסכמה של צד שלישי
עליכם לצרף כתב ההסכמה חתום ומאומת על ידי עורך דין בדרך שמאמתים שטר עסקה.
למי מגישים את המסמכים:
את המסמכים יש להגיש ללשכת רישום המקרקעין הרלוונטית בה רשומים המקרקעין, באחת מהדרכים הבאות:
- באמצעות הדואר.
- בהפקדת התיק בתיבת ההפקדה המצויה מחוץ לשערי הלשכה.
- בהגעה ללשכה בזימון תור מראש.
לצורך אימות שטרי המשכנתה בלשכה. נדרש להצטייד בתעודת זהות או דרכון ולא ניתן להזדהות באמצעות רישיון נהיגה.
איך מתבצע הטיפול בבקשה
- עם קבלת הבקשה בלשכת רישום המקרקעין הרלוונטית, ייפתח תיק פעולה.
- בכל סיום שלב טיפול בתיק יישלח עדכון למגיש התיק באמצעות מסרון או באמצעות דואר אלקטרוני.
- המסמכים ייבחנו ואם הבקשה תימצא כשרה לרישום, הפעולה תירשם ומכתב אישור ביצוע פעולה יועבר למגיש התיק לכתובת הדואר האלקטרוני אותה ציין בבקשה. ניתן לזמן תור מראש לאיסוף שטרי המשכנתה מלשכת הרישום עד 10 ימים מיום רישום המשכנתה. לאחר מכן השטרות ישלחו יישלח בדואר ישראל לכתובת הדואר שצוינה בבקשה. זימון התור לא מעכב את שליחת השטרות מעבר לתקופה זו.
- במידה וימצאו ליקויים במסמכים שהוגשו, התיק יידחה. מכתב דחייה ישלח למגיש התיק לכתובת הדואר האלקטרוני אותה ציין בבקשה. התיק ישמר בלשכת הרישום למשך 10 ימים בהם ניתן יהיה להגיע ולאסוף את התיק בזימון תור מראש בלבד. ככל והתיק לא נאסף במשך 10 ימים, יישלח התיק בדואר לכתובת המגיש.